Veien til det gode byrom
Målet var å skape et levende bymiljø i et slitent område, der fastboende og folk på gjennomreise ville trives. Samtidig skulle vi sette i stand et gammelt kulturminne og fullføre Oslos sentralakse.
Østbanehallen er igjen blitt Oslos storstue. Da den omfattende renoveringen var ferdig i februar 2015 var hallen visuelt ført tilbake mot slutten av 1800tallet. Mørkt tak, lyse vegger og gulv. Og med moderne grep som gjør at den tilfredsstiller dagens krav til komfort, miljø og energiforbruk. Dessuten: I stedet for tog, er hallen nå fylt med restauranter, handel og Oslo Visitor Centre. Rehabiliteringen var høyst påkrevd, skal vi tro ROMs prosjektdirektør Trond Rusten.
– Vi snakker om et område som lenge hadde forfalt og som folk ikke brukte noe særlig, til tross for at det ligger vegg i vegg med Oslos sentrale knutepunkt, Oslo S. Og i umiddelbar nærhet til Barcode og Bjørvika, sier Rusten og fortsetter:
– Dette er ikke byutvikling i tradisjonell forstand, men revitalisering. Vi ville tilbake føre det flotte kulturminnet som Østbanehallen er og samtidig skape et nav for den øvrige utbyggingen av området rundt Oslo S. Vi ville skape et senter for dem som bor og jobber her, men også for dem som er på gjennomreise. I tillegg ville vi gjøre Østbanehallen til en egen destinasjon for dem som er på en gastronomisk reise, sier Rusten.
HOTELL FOR LIV OG DYNAMIKK
Det har tatt sin tid. Allerede i 2008 startet prosessen med å revitalisere Østbanehallen.
– I dette prosjektet har tidsstrekket vært gunstig, for konseptet har fått anledning til å modnes underveis. Det har ført til bedre kvalitet, mener Rusten. ROM startet med å bygge hotell – av én helt spesiell grunn:
– Med et hotell har du mennesker og liv og dynamikk døgnet rundt. Og det betyr et bedre og tryggere miljø for alle som ferdes i området, sier prosjektdirektøren.
Mellbye Arkitektur Interiør fikk oppdraget med å tegne det nye hotellet, som åpnet dørene til sine 170 rom våren 2012. Firmaet var et naturlig valg for ROM da de skulle fortsette å utvikle hallen.
– Vi ville ha en helhet i prosjektet, og det sikret vi gjennom å fortsette samarbeidet med Mellbye. De hadde gjort en stor jobb overfor Riksantikvaren i forbindelse med hotellet, og det var mye godt tankegods som skulle bibeholdes da vi fortsatte med hallen, sier Rusten.
Østbanehallen har vært et stort prosjekt for Mellbye Arkitektur Interiør de siste årene – med sju–åtte arkitekter og interiørarkitekter involvert.
– Østbanehallen har hatt en viktig funksjon i bybildet, der den fullfører Oslos sentrale akse fra Slottet og langs Karl Johan. For oss har det vært spennende å skulle gi bygget nytt liv, sier Ajas Mellbye, sivilarkitekt og partner i arkitektfirmaet.
SALGSBODENE ER JERNBANEVOGNER
Fasaden på bygget og volumet i hallen er fredet, noe som la føringer for rehabiliteringen. Det innebar også et tett samarbeid med verne myndighetene, på både by og riksplan.
– Vi startet med å definere hva slags aktivitet vi ville ha. For eksempel ønsket vi restauranter mot sør og butikker mot nord. Vi spilte dette inn til arkitektene, som tok det videre, forteller Rusten.
– Ut fra disse innspillene utarbeidet vi et helhetlig konsept for hallen. Tanken var å gi den et opprinnelig uttrykk og vise den jernbane messige tilknytningen til Europa, med lyse vegger og gulv, forteller Mellbye og fortsetter:
– Salgsbodene i midten skal gi assosiasjoner til jernbanevogner, mens det mørke taket illuderer det sotede uttrykket som kom fra lokomotivdampen. For oss var det viktig å ivareta de fredede elementene og samtidig tilføre nye, moderne elementer som harmoniserte med det gamle. Lysveggen inn mot flytogterminalen er et eksempel på det siste. I gamle dager var det åpent der, nå har vi satt inn pleksiglass slik at veggen er gjennomsiktig. LEDlyset, som kan styres med ulike dataprogrammer, skaper illusjoner av vekslende vær og lys. Som morgensolen i øst.